Kita yang buat dia

9 Jun 2008 at 2:39 am | Dikirim dalam Motivasi | 10 Komen

Apabila rasa tertekan dalam membuat sesuatu, ada tak kata-kata yang kawan-kawan pegang untuk menaikkan semangat? Tentu banyak kan. Saya nak kongsi salah satu penyataan yang saya pegang sampai sekarang bila saya down dalam belajar atau nak buat apa-apa. Tapi, penyataan ni tak sesuai digunakan bila kita berhadapan masalah dengan orang lain, kerana manusia mempunyai akal dan emosi, dan fikiran orang lain adalah di luar kawalan kita. Saya dapat kata-kata ni bukan dari pakar atau buku-buku motivasi, tapi daripada seseorang yang begitu istimewa buat saya, iaitu mak saya.

Saya kurang sikit dalam bab memasak, jadi bila sesekali balik kampung, kene pulak saya memasak, mesti saya cuak. Maklumlah, bila sesekali balik kampung reramai, dan semua adik-beradik termasuk ipar-duai ada pulak tu. Ada sekali tu, saya tension betul buat karipap, saya tak boleh-boleh nak kelim tepinya, mak saya pulak tak suka pakai pencetak..uhuu..geram betul masa tu. Yang lebih geram, adik saya yang tak pasal-pasal mintak karipap, dan semua setuju saya yang buat..waaaaa:x

 

 

 

Bila tengok muka saya yang dah monyok tu, mak saya dengan lemah lembutnya pun cakap, “makanan ni, kalau masak dengan kasih sayang, yang tak sedap pun jadi sedap, yang tak elok pun nampak elok, lagipun KITA YANG BUAT DIA, BUKAN DIA YANG BUAT KITA”. Ntah camne, bagaikan dapat energi luar biasa je dengan kata-kata mak saya tu. Berjaya gak saya membuatnya!!! 

Walaupun simple, sampai sekarang saya pegang kata-kata mak saya tu, tak kira dalam apa jua perkara pun. InsyaALLAH, dalam setiap perkara, ada yang kita boleh mengawalnya, terpulang pada kreativiti dan usaha kita untuk mencapainya.

 

10 Komen »

Suapan RSS untuk komen-komen bagi kiriman ini. TrackBack URI

  1. KARIPAP!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

    SEDAPNYEEEER!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

  2. memang betul apa yg mak awk cakap tu. yg penting keyakinan dan keikhlasan. teruskan usaha anda menjadi wanita yang pandai memasak. hehhehehe

    ——————-
    syam @ http://aeropama.blogspot.com

  3. ~~ ye betol julie…campor ngan ikhlas…pergghh lagik sedap…nk julie karipap..mesti sedap..hehe

  4. Lyd –> sedap kan karipap..lagi2 inti sardin..nyum..nyumm😀

    syam –> ini kisah saya 5 tahun dulu, tapi masih segar dalam ingatan, TQ2..saya akan terus berusaha..;)

    zen –> memang sedap pun..nak ye, meh la datang umah..ehee..aku buatkan special untuk ko..:D

  5. memanglar emak yg melahirkan kiter.. kannns

  6. yee..buatla karipap dgn penuh kasih syg..karipap sgt sedap!😀

  7. gue ..gue pun terrer masak gak….
    masak air ..
    masak maggie …
    masak tukun …
    masak ayaq ….
    masak maamieee..
    main masak-masak… auwwwwww!!!
    hehehehehe….

  8. Huhu.. Mncabar Betul Buat Karipap.. Susah Ke??

  9. adeh dah tkecur dah ni…lagi2 dbuat dgn penuh kasih sayang. hehehe

  10. en_me —> tanpa EMAK siapalah kita ni kan..

    mahsyar90 —> yeeehaa..karipap memang best kan!!

    cicak —> main masak2 ape tu? eheee…;)

    Qaiyum —> tak susah, tapi saya yang tak reti..uhuuu

    qdetactive —> rilek2…kang banjir air liur pulak..ehe


Tinggalkan Jawapan

Create a free website or blog at WordPress.com.
Entries dan komen feeds.

