Kita yang buat dia

9 Jun 2008 at 2:39 am | Dikirim dalam Motivasi | 10 Komen

Apabila rasa tertekan dalam membuat sesuatu, ada tak kata-kata yang kawan-kawan pegang untuk menaikkan semangat? Tentu banyak kan. Saya nak kongsi salah satu penyataan yang saya pegang sampai sekarang bila saya down dalam belajar atau nak buat apa-apa. Tapi, penyataan ni tak sesuai digunakan bila kita berhadapan masalah dengan orang lain, kerana manusia mempunyai akal dan emosi, dan fikiran orang lain adalah di luar kawalan kita. Saya dapat kata-kata ni bukan dari pakar atau buku-buku motivasi, tapi daripada seseorang yang begitu istimewa buat saya, iaitu mak saya.

Saya kurang sikit dalam bab memasak, jadi bila sesekali balik kampung, kene pulak saya memasak, mesti saya cuak. Maklumlah, bila sesekali balik kampung reramai, dan semua adik-beradik termasuk ipar-duai ada pulak tu. Ada sekali tu, saya tension betul buat karipap, saya tak boleh-boleh nak kelim tepinya, mak saya pulak tak suka pakai pencetak..uhuu..geram betul masa tu. Yang lebih geram, adik saya yang tak pasal-pasal mintak karipap, dan semua setuju saya yang buat..waaaaa:x

 

 

 

Bila tengok muka saya yang dah monyok tu, mak saya dengan lemah lembutnya pun cakap, “makanan ni, kalau masak dengan kasih sayang, yang tak sedap pun jadi sedap, yang tak elok pun nampak elok, lagipun KITA YANG BUAT DIA, BUKAN DIA YANG BUAT KITA”. Ntah camne, bagaikan dapat energi luar biasa je dengan kata-kata mak saya tu. Berjaya gak saya membuatnya!!! 

Walaupun simple, sampai sekarang saya pegang kata-kata mak saya tu, tak kira dalam apa jua perkara pun. InsyaALLAH, dalam setiap perkara, ada yang kita boleh mengawalnya, terpulang pada kreativiti dan usaha kita untuk mencapainya.

 

Create a free website or blog at WordPress.com.
Entries dan komen feeds.