Kuning ke Oren?

27 Mei 2008 at 9:28 am | Dikirim dalam ~ S.A.Y.A ~ | 3 Komen

 

                                                                                                        
Si kuning yang berbulu oren

Dialog di antara saya dan anak saudara saya, Rusydi yang berumur 5 tahun pada suatu hari selepas makan tengah hari,

 

Saya : Kuning..kuning..mari makan!

 

Tak lama kemudian Si Kuning datang dengan wajah laparnya.

 

Rusydi : Kenapa Mayuli panggil kucing tu kuning?

Saya : Emmm..sebab bulunya kuning, jadi Mayuli namakannya Kuning.

Rusydi : Tapi Udi tengok bulunya warna oren, bukan kuning, patutnya namanya Oren.

Saya : gulrp!!?????betul jugak! (tapi dalam hati je ni, dah terperangkap ngan kata-kata sendiri)…Betul kata Udi tu, tapi nampaknya kucing tu dah ok ngan namanya Kuning.

Rusydi : Macam mana Mayuli tahu?

Saya : Sebab setiap kali panggil Kuning mesti dia datang, dia dah tahu namanya Kuning.

Rusydi : Kalau panggil nama lain dia tak datang?

Saya : Kalau tiba-tiba kawan Udi panggil Udi dengan nama Waldan ke? Akram ke? Udi buat apa?

Rusydi : Udi marah la..(sambil menggaru-garu kepalanya).

Saya : Ok la, kuning pun dah habis makan, jom kita masuk rumah.

 

Pengajaran — > Fikir dulu sebelum bagi nama kucing.

Create a free website or blog at WordPress.com.
Entries dan komen feeds.